fbpx

De voornaamste bron van het geluk zit in onze geest,

terwijl de uiterlijke omstandigheden

alleen maar gunstige of ongunstige voorwaarden scheppen.

De film van ons leven …

Hoe lang is eigenlijk een dag? Volgens de wetenschap bestaat een dag uit 24 uur. Leven we 24 uur per dag? Soms wel en soms niet. Een dag kan voorbij vliegen zonder dat we maar één seconde geleefd hebben. Volgens Boeddha is het idee over de tijd net zozeer een illusie als het idee dat we over een zelf hebben. Hij bedoelde daarmee een onveranderlijke zelf. Een zelf dat altijd zo blijft. Een zelf dat altijd herhaalt. We geloven dat de tijd altijd hetzelfde blijft. Elke dag 24 uur. Het blijft altijd zo herhalen: gisteren, vandaag en morgen. Als we vandaag die 24 uur niet leven, dan kunnen we morgen die 24 uur wel benutten.

Een zelf bestaat net zo min als die 24 uur van ons. We leven met een misverstand over onszelf en over de tijd. We weten niet wie we zijn en wat onze wereld is. Ons idee over de wereld is gebouwd op basis van ons idee over de tijd. We geloven dat onze wereld een lineaire ontwikkeling heeft op basis van een tijdlijn. We geloven dat we lineair ontwikkelen in de tijd vanaf de geboorte totdat we sterven.

 … toont niet wie we werkelijk zijn

Sogyal Rinpoché zegt: “het probleem is dat we niet weten wie we zijn, en met welk aspect van onszelf we ons moeten identificeren.” Wij lijken wel uiteengespat, versnipperd tussen al die facetten van onszelf: de liefhebbende moeder, de min of meer tevreden echtgenote, het gestreste kaderlid, de modelwerknemer, ….

De grootste vergissing die we kunnen begaan, is in verwarring blijven en de buitengewone mogelijkheden negeren die we ter beschikking hebben zodra we onze ware aard ontdekken. Want welke zin heeft ons leven gehad als we op het moment van onze dood nog steeds niet begrepen hebben wie we echt zijn?

Wanneer we echt leven, zijn we vrij van onze illusie over de tijd. De tijd zal helemaal verdwijnen als  maatstaf. De tijd wordt niet meer in stukjes gehakt. We leven dan niet meer in het verleden, in de toekomst en ook niet in het heden. We worden levendiger dan ooit. Het idee van een zelf dat door de tijd heen zweeft, verdwijnt. We hebben geen oordeel meer over onszelf. Niemand kan ons beoordelen als we vrij zijn van illusies.

 Als we onze film eens zouden stopzetten?

In zijn handleiding voor de leerling van de eerste cyclus vergelijkt Sogyal Rinpoché de menselijke geest met een filmdoek waarop we onophoudelijk beelden projecteren. Afhankelijk van de geestestoestand waarin we ons bevinden zal de ‘film’ anders zijn – vrolijk, dramatisch, gewelddadig, of nog anders – maar het zal altijd een projectie zijn. Om onze ware aard te realiseren moeten we afstand nemen en achter de projectie van onze geest plaatsnemen. Achter de ingewikkelde machinerie van de projectiezaal (de zintuigen, ons ego, alle invloeden waaraan we onderhevig zijn) zit één fundamenteel element: de lamp die het licht produceert dat onmisbaar is om iets te kunnen projecteren. Die lichtbron laat toe dat we de geprojecteerde beelden zien, maar ze heeft er zelf niets mee gemeen. Ze is onze wijze aard, onze ware aard. Als we terugkeren naar onze oorspronkelijke natuur en er vertoeven zonder enige projectie, zal het scherm leeg blijven. Als het je lukt het wezen van de lamp te vatten en te begrijpen hoe het mechanisme werkt, dan realiseer je je ook dat de film niets meer is dan een film.

Om de projectie te stoppen moet de geest in evenwicht zijn

We projecteren voortdurend beelden op anderen. We dichten hun gedachten, gevoelens of intenties toe die eigenlijk de onze zijn. We interpreteren gebeurtenissen aan de hand van totaal subjectieve criteria, die het resultaat zijn van ontelbare ervaringen en gevoelens die opgestapeld worden in het diepste van ons bewustzijn. Om ons van deze systematische neiging te ontdoen, is ‘evenwicht brengen’ het sleutelwoord. Meer nog dan na te denken alvorens te handelen, moeten we eerst nadenken voor we denken. We moeten onze geest in evenwicht brengen, bevrijden van alle opwinding of emotie voor we ook maar ergens over oordelen of iets interpreteren. 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *